Saturday, February 5, 2011

Aku xnak tidor...!

yup2...aku xnak tdo..opsss!terlupa plak..slmt pagi sume..hehe...w/pon aku tdo lewat smlm mgkn dlm kul 4 baru dpt tdo kot pas tgk movie,,tp pas aku bgn solat subuh, aku xnak smbg tdo..nape ngan aku ni ea?ape dah jd?????

ha,,sbnrnyer aku bace 1 artikel yg dikongsi oleh mmbr aku..Mr. S...tersedar sket laa..jd aku nak kongsi ngan korg sket laa artikel ni kan....aku kongsi bg yg beragama islam aje laaa..agama laen aku x brp arif,,maaf..camni petikan artikel tu :

Rasulullah tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yg berbunyi: 'اللهم بارك لأمتي في بكورها'
(Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi). Untuk itu, para fuqaha' memakruhkan tidur selepas solat subuh.

Telah thabit dari Nabi bahawasanya Baginda berdoa kepada Allah supaya memberkati umatnya yg berpagi-pagi, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ashab as-Sunan yg empat dan Ibn Hibban dalam Sahihnya, Nabi melewati anaknya Fatimah r.ha yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda:

يا بنية قومي اشهدي رزق ربك، ولا تكوني من الغافلين، فإن الله يقسم أرزاق الناس ما بين طلوع الفجر إلى طلوع الشمس '

Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan org yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari.' (Diriwayatkan al-Baihaqi)
Berkata Nabi di dalam hadith yg diriwayatkan oleh at-Tabarani di dlm al-Awsath:

باكروا الغدو -أي الصباح- في طلب الرزق، فإن الغدو بركة ونجاح'

Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah berkata dan kejayaan.'

Oleh itu para fuqaha' menetapkan kemakruhan tidur selepas solat Subuh, dan dinukilkan oleh Imam as-Safarini mengenai kemakruhan tidur selepas solat Subuh dan Asar:

'Dimakruhkan tidurmu -wahai mukallaf- selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah waktu mencari rezeki dan berusaha (syara' dan 'uruf) di sisi org yg beraqal.'

Dan dalam hadith: 'اللهم بارك لأمتي في بكورها' (Ya Tuhanku, berkatilah umatku yg berpagi-pagi) [Diriwayatkan at-Tirmizi, Abu Daud dan selainnya].

Disebutkan ulama' bahawa tidur selepas solat Subuh adalah makruh, dikecualikan dari kemakruhan ini adalah mereka yg berjaga malam utk qiyam dsb.


itu sahaja laaa yg aku nak kongsi utk mase ni..aku harap aku dpt tahan ngantok ni...semoga berjaya..yeah!


cuaca di pagi hari

4 kata-kata:

Natasha Aziz said...[ ]

betul2..mak aku selalu pesan lepas subuh jangan dok tidur dah..hahah
selalu je aku terbabas tidur balik lepas subuh..tak tahan daulat owhh..dok tengok roomate katil sebelah dok guling tidur..hee..

Bobo said...[ ]

tau xpe..same laa ngan aku...hahaha..mmg ngantok kot..ni pon aku baru bgn tdo..smbg tdo pas zohor td..haha

Novelgurl said...[ ]

Assalamualaikum

sy x ley smbung tido lps subuh kalo x tengahri lah bngn jwpnya..hahha
nywy
tq 4 da info =)

Bobo said...[ ]

waalaikumusalam...
terpulang laa pd anda..tp dinasihati supaya jgn tido..thn sket mata tu..hahaha..
u welcome..=)