Monday, August 1, 2011

Ok,,hari ini aku puasa!

Hai semua..

yup..dengan bangganya hari ni aku nak bagitau korang semua yang aku puasa..ok2..aku bukan tulis entry ni just nak bagitau korang semua yang hari ini aje aku puasa..tapi aku nak bagitau yang hari ini dan lagi 30hari akan datang aku berpuasa..
hui,,lamenyer lagi 30hari lagi aku kena berpuasa ni...Alaaa..benda simple aje bro..korang sahur dalam area sebelum pukul 5.30pagi, buka puasa dalam area pukul 7.10malam..bulan ramadhan ni memang kita sebagai umat Islam diwajibkan berpuasa..it is ok..cuma 1 bulan aje..pastu Raya Aidilfitri pulak..yahooo...ok,,lambat lagi..
Bulan Ramadhan ialah bulan yang mulia..banyak sangat amalan yang kita boleh buat tanpa sebarang ganguan dari syaitan durjana..waktu2 ni laa kita boleh start berubah untuk jadi yang lebih baik..hanya pemisah kita beribadah kepada Allah skang ni ialah nafsu kita..kita kena laa pandai mengawal nafsu kita..belajar dari skang,,jangan bertindak mengikut nafsu..
yup.."nafsu"...korang semua dah besar boleh faham apa maksud nafsu tu..ye2..keinginan untuk melakukan sesuatu..selalunyer nafsu ni keinginan kita untuk melakukan benda2 yang tak baik..contohnyer, waktu bulan puasa laa nafsu melonjak rasa nak makan aje..kan dah tau puasa di bulan ramdhan adalah salah satu ibadah yang wajib..jadi kena laa kawal..tambahan pula, bagi orang yang cam aku nak kurus ni kena laa jaga nafsu makan...
kita gak boleh melakukan ibadah2 sunat di bulan ramadhan ni,,cam solat terawikh..memang laa ibadah sunat ni tidak dituntut seperti ibadah wajib yang lain, tapi kita boleh laa ambil peluang ni untuk tambah pahala & mendekatkan lagi diri kita kepada Allah s.w.t..banyak lagi yang ibadah yang kita boleh buat selain dari solat terawikh cam baca Al-Quran & buat solat sunat di malam hari..
yelah..aku mengaku yang ibadah sunat cam atas ni aku jarang buat gak,,tapi bila lagi masa kita nak berubah ke arah kebaikan kan?bila peluang ada di depan mata, kita rebut jela..tidak apa,,kita mula laa sikit demi sedikit, lama2 jadi bukit amalan kita..mungkin tak dapat beribadat sepenuhnya tapi ambil laa waktu ni sebagai permulaan kepada kebaikan kita yang akan datang..
Di sini gak aku nak ambil peluang untuk mengucapkan Selamat menyambut bulan Ramadhan al-Mubarak kepada semua umat Islam tak kira di mana jua anda berada..marilah kita ambil peluang di bulan yang mulia ini untuk start berubah ke arah kebaikan..

berfikir di luar kotak:
Siapa lagi yang bertanggungjawab untuk mengubah diri kita kalau bukan diri kita sendiri..

8 kata-kata:

Elly Othman said...[ ]

nak kurus lagi ke ?macam dah kurus je.hee~

Bobo said...[ ]

@Suhaili Othman
tak cukup kurus..nak kurus lagi smpi cam tengkorak berjalan..haha

Farhana Jafri said...[ ]

nak kurus smpai jd cm tgkorak?? wee~!! seram seyh! yg skrg ni okay ape.. hik3.. follow u! slamat brpuasa! ^^

jemput singgah ANASAURUS :)

Bobo said...[ ]

@Farhana Jafri
baru laa smart sket...nnt sume baju bleh muat pakai..ni x, baju aku size S tahun lepas dah ketat kena pakai size M..haha..ok2,,slmt berpuasa gak...

Farhana Jafri said...[ ]

hahaha xmacho la laki saiz S.. ;P

kaizen said...[ ]

niat puasa krn Allh bukn nk kurus derr

latest entry Benda yang Aku BENCI time Ramadhan!! & Urban : Camera Paling CANGGIH

Bobo said...[ ]

@Farhana Jafri
yelah2...pasni kekal kan size M plak...hehe

Bobo said...[ ]

@kaizen
btol2...smbl menyelam minum air...hehe